ÅRSMØTE

1. Åpning
  2. Ivar Skulstad snakker om boka si om ESAS
  3. Kaffe – åresalg / ta gjerne med noe til utlodningen
  4. Årsmøte i henhold til vedtektene – saker som ønskes tatt opp på årsmøtet må være styret i hende innen 21.mars.
    Frasigelse av verv skjer til valgkomiteens leder Arne Delviken inne 21.april
  5. Loddtrekning

EMH

Jorunn Engen

styreleder

Før-i – væla på Almenninga

Søndag 3. september kl. 12.00 – 16.00

EMH inviterer til Før- i- væla på Eidskog bygdetun Almenninga. Det blir servert tradisjonsrik mat. Det blir mange forskjellige aktiviteter  som plantefarging, billedvev, såpekoking, stekkelaging, gjerding, smiing i Iversensmia, aktiviteter og smiing for barn v. Line Helstad, fisking m.m.

Kl.13.00 svartovnkurs i ”Austun” ved feiermester Anne Gjulem. Kl. 14.00 i Kjellerbua orientering om den nye bygningsvernrådgiverstillingen ved Hans Jonsson. Orientering om drivhus og kulturminneroser kl. 14.30 v. Jorunn Engen.

Arrangementet er EMH’s bidrag i kulturminneuka!

Sootkanalmarsjen 2023

Søndag 6. august med start fra Tangen; Bolskog i Eidskog kl. 9.30 – 11.00. Parkering ved start og ved målområdet Tangen, Setskog. Buss herifra til start kl. 9.00 og 9.40. Retur tilbake kl.14.30. Billett kr. 50/25.

Startkontingent kr. 60/40. Alle får diplom, egen premiering for kultur/natursti. Egen premiering for de som har gått 10-15-20-25-30 ganger.

Velkommen til den tradisjonsrike marsjen langs Norges første sluseanlegg for tømmer, hestejernbane og tømmerrenne fram til vakre Setten.

Årsmøte EMH, 30.mars

Årsmøte i EMH torsdag 30.mars kl. 18.00.  Saker som ønskes tatt opp på årsmøtet må være styreleder i hende seinest torsdag 23. mars. Saker sendes til jingreng@online.no

Etter årsmøtet er det foredrag med pensjonert geolog Tormod Sæther: Geologien i Eidskog.

Kaffeservering og utlodning. Ta gjerne med en liten gevinst.

Blodklubbdag

Velkommen til den tradisjonelle blodklubbdagen på Bygdehuset 5. nov. på Bygdehuset, Vestmarka i regi av Eidskog museums- og historielag.

Det blir 3 bordsetninger: kl. 13.00, kl. 14.30, kl. 16.00.

Pris: kr. 200 for klubb, kaffe og kake.

Påmelding: tlf 95451945 innen onsdag 2. november.

Skrevet i Uncategorized | Kommentarer er skrudd av for Blodklubbdag

Damvandring i Børjåavassdraget

Turen går om Grimtjerndammen, Helledammen og Ljorkoia. Foredrag ved Helledammen (ta med kaffe). Det blir servert ertesuppe i Ljorkoia. Turledere er Geir Hamre og Line Helstad

Oppmøte ved Søndre Åkroken, søndag 25 september kl 11.00

Hesteskosmia og snekkerverkstedet på Magnor

Lørdag 17. september, kl 12-15 er det åpent i smia og snekkerverkstedet på magnor. Det blir demonstrasjon. Det serveres kaffe og kringle. Voksne kr 50,-

Gaustadsjøsaga

Dampsaga ved Gaustadsjøen er i drift lørdag 10. september kl. 13:00-15:00, åpent fra kl 12:00

Salg av fleskepannekake og kaffe med kringle

Kl. 14:00 foredrag ved John Wirkola Dirksen, Norsk skogbruk før, nå og etter. Voksne kr 50

Les mer om Gaustadsjøsaga her

SOOTKANALMARSJEN 31. JULI 2022

Søndag 31. juli med start fra Tangen; Bolskog i Eidskog kl. 9.30 – 11.00. Parkering ved start og ved målområdet Tangen, Setskog. Buss herifra til start kl. 9.00 og 9.40. Retur tilbake kl.14.30. Billett kr. 50/25.

Skrevet i Uncategorized | Legg igjen en kommentar

Spennende 7 – punkts geologirunde  på Eidskog bygdetun Almenninga 20. juli kl.18.00

Pensjonert geolog Tormod Sæther med følge av professor i geologi Tom Andersen tar oss med på en 7-punkts geologirunde på Eidskog bygdetun Almenninga onsdag 20. juli kl. 18.00.

Geologi er et spennende fag som dessverre de fleste av oss kan lite om. Det er et viktig yrke – det ble bl a tydelig demonstrert i forbindelse med Gjerdrum-tragedien og fjellet Mannen i Romsdalen. Viktig i mye industri.

Dere som har ungdom som er i ferd med å undersøke hva de skal bli – kanskje dette kan være et fag for dem? Ta de med på denne 7 punktsrunden – kanskje de finner sitt yrke denne kvelden?

Kaffe og kringle i kjellerbua etterpå. Kollekt.

1. Vi starter ved badekulpen hvor vi har både bunnmorene og den spektakulære flyttblokka.

Jeg snakker innledningsvis om grunnfjell, moreneavsetningen og flyttblokker.

Deretter presenterer professor Tom Andersen sine analyser, resultater og tolkninger.

• Vi går til låven hvor det i grunnmuren er to steiner med mineringsspor.

Ser ut som granitt svakt forgneiset? Har ikke sett tilsvarende bergart i fast fjell i Eidskog.

Hvis den kom fra et steinbrudd hvor kan det være?

Løsningen kom ved neste besøk: I bakken like ved stikker det opp litt av ei flyttblokk som ser ut til å være lik bergart som den med mineringsspor i grunnmuren.

Konklusjon: I grunnmuren har de minert ut passende stykke(r) av ei flyttblokk funnet på stedet. Kanskje den vi ser litt av i bakken?  Har planer om å grave den litt bedre fram. Flyttblokka delvis skult i bakken ligger i området med marine leirslamavsetninger, dvs smeltet ut av et isfjell

• Går til flyttblokka gravd fram fra tomta for drivhuset.

Den ser også besnærende lik ut bergarten ved låven, dvs forrige lokalitet.
Konklusjon; Flyttblokk smeltet ut av et isfjell.

• Går ned bakken, nesten ned til utstillingsloven.

Her er det 3 blokker, i hvertfall 2 som er sikre granittblokker. dvs ikke fra gneisområdet og dermed langtransportert. Skal nærmere på den siste. Disse 3 flyttblokkene er smeltet ut av et drivende isfjell.

• Går rundt utstillingslåven for å studere blokker i grunnmuren.

Klassiske steiner av gneis, unntatt en mørk gråsvart stein som kan minne om jernmalm

Må sjekke med magnet før jeg gir endelig svar.

• Viser magnetisk meteorstøv….=kosmisk støv fra verdensrommet

Funnsted: Takrenna på huset ved Vestmarka!

Prater litt rundt dette temaet.

• Avsluttende oppsummering

Anledning til å stille spørsmål.

Tormod Sæther